Apa itu Lupus Dan Cara Mengatasi Kesakitan dan Lenguh akibat Lupus SLE

LUPUS SLE

Saya tidak pernah mengetahui tentang kewujudan penyakit yang dikenali sabagai LUPUS SLE, namun sejak berkenalan dengan blogger Dayang Deno, barulah saya tahu kewujudan penyakit tersebut. Dan hakikatnya, ramai juga pesakit LUPUS SLE ini di malaysia. Hati saya rasa amat sayu apabila mengenangkan kesakitan dan rawatan yang harus diambil oleh pesakit LUPUS SLE bagi mereka kekal sihat dan teruskan kehidupan mereka.

Boleh click gambar tuk lihat blog Dayang Deno yer


Pernahkah anda terbayang, salah seorang rasa rakan anda, sanak saudara atau ahli keluarga sendiri mengalami penyakit tersebut?

Mari saya kongsikan sedikit sebanyak info tentang penyakit LUPUS SLE supaya kita dapat mengenali mereka lebih dekat;

Apa itu LUPUS?

Sistemik lupus eritematosus (SLE), atau lupus, adalah penyakit kronik “autoimmune” di mana antibodi seseorang bertindakbalas dengan tisu badan seseorang pesakit itu sendiri. Ini menjejaskan beberapa bahagian sistem tubuh seperti kulit, sendi, buah pinggang, paru-paru, sistem saraf, atau organ-organ lain di dalam badan. “Lupus” berasal dari perkataan Latin bererti “serigala”. (Ini adalah kerana seorang doktor Perancis yang mula-mula merawat pesakit lupus mengibaratkan tompok-tompok kemerahan di muka pesakit sebagai gigitan serigala.)
Gejala yang biasa dialami oleh pesakit ialah radang kulit dan sakit sendi (arthritis), selalunya di iringi oleh keletihan dan demam. Penyakit SLE ada masanya tidak aktif, iaitu dapat dikawal (remission), dan ada masanya menjadi aktif (relapse).
Fakta Ringkas
  • Kaum wanita berisiko lebih tinggi, iaitu 10 kali ganda mengidap SLE berbanding dengan kaum lelaki.
  • Rawatan SLE bergantung kepada jenis dan tahap gejala yang dialami.
  • Rawatan SLE biasanya memerlukan penglibatan beberapa pakar dari beberapa disiplin. Pesakit sendiri juga perlu bersikap positif untuk menerima rawatan.

Untuk penerangan lebih lanjut boleh layari website ini LINK

Petikan dari sumber: Kenali pesakit LUPUS


Bagaimana simptom LUPUS ini masih gagal dikenal pasti seluruhnya. Namun, kita sebagai hamba Allah harus yakin, yang Allah lebih mengetahui kenapa wujudnya penyakit ini dan sesungguhnya orang yang terpilih itu saya yakin, Allah amat menyayangi kamu dan tahu mereka ini mampu laluinya.

Saya doakan agar rakan-rakan saya, especially Dayang Deno, she's like a sister to me.

lupus sle rawatan alternatif
Dayang deno cuba brand stevia yang ni la... RCC brand


Alkisahnya, saya telah berikan Dayang Deno cuba stevia ini sebenarnya bagi menggantikan gula pasir, kerana antara saya lihat simptom-simptom kesakitan pesakit LUPUS SLE ini melibatkan 

  • Demam, keletihan, dan penurunan berat badan
  • Sakit dan bengkak sendi (arthritis) selama beberapa minggu
  • Tompok-tompok merah menyerupai kupu-kupu di pipi dan hidung
  • Tompok-tompok merah di kawasan kulit yang terdedah kepada sinaran matahari
  • Ulser di mulut dan hidung berlarutan lebih sebulan
  • Rambut gugur secara bertompok-tompok atau di sekeliling (hair line)
  • Sawan, strok dan gangguan mental
  • Risiko untuk mendapat darah beku
  • Kerap keguguran bayi
  • Darah atau protin dalam air kencing menunjukkan gangguan sistem buah pinggang
  • Bilangan sel darah putih atau sel darah merah rendah

Dan sememangnya dengan pengambilan gula pasir di dalam kehidupan seharian amatlah tidak bagus, ibarat pesakit kencing manis yang tidak boleh ambil gula pasir, saya guna kronologi ini kerana jelas "KENCING MANIS --> MANIS majority tahu MALAYSIA amat sukakan GULA PASIR dan ini lah yang sebenarnya menjejaskan kesihatan, menambahkan dan memburukkan lagi paras gula dalam darah"

Tapi apa pula perkaitan LUPUS, gula pasir dan gula sihat stevia?

Bahaya pengambilan gula pasir kepada badan 



Para saintis dan penyelidik menjadi semakin bimbang dengan peningkatan kadar penggunaan gula, kerana pengaruh dan peranannya dalam kebanyakan masalah kesihatan, termasuk kerosakan gigi, kencing manis, kesempitan saluran darah (atherosclerosis), buah pinggang dan penyakit hati, obesiti, masalah jantung, rapuh tulang (osteporosis) dan pembiakan kulat (candida). Terdapat banyak bukti terkumpul bahawa gula dengan ketara mempercepatkan proses penuaan. Pengambilan gula yang tinggi mengganggu fungsi sel darah putih. William Duffy dalam bukunya 'Sugar Blues' merujuk gula sebagai racun, merosakkan kesihatan, bahan maut yang menghasilkan satu keadaan asid berlebihan dalam badanmengurangkan dan melesapkan vitamin dan mineral (terutamanya Vitamin C, kalsium, fosforus, magnesium dan kalium) yang berharga dari tubuh badan. Pengambilan gula setiap hari menjadikan asid berterusan berlebihan dalam badan, ini memerlukan lebih banyak mineral untuk dihasilkan dari dalaman badan dalam usaha meneutralkan keasidan badan. Akhirnya, dalam usaha melindungi darah, amat banyak kalsium perlu diambil dari tulang dan gigi, ini menyebabkan secara umum gigi bermula reput dan lemah, dan berlebihan gula akhirnya memberi kesan kepada setiap organ tubuh badan. Jika badan kita lemah, sistem imun kita tidak mampu untuk bertindak secara berkesan apabila dicabar oleh haba atau sejuk, nyamuk, mikrob, tekanan,dan sebagainya. Gula berlebihan melemahkan keupayaan otak untuk mengira dan mengingat.
Tahap kesihatan pesakit SLE amat berkait dengan gejala-gejala simptom penyakit akibat gula pasir, oleh sebab itu, saya merasakan bahawa ianya lebih baik tidak mengambil langsung pengamalan gula pasir ini, bagi meningkat kualiti kesihatan ke tahap maksima yang boleh.

Kita sendiri tahu, pesakit LUPUS sentiasa memerlukan perhatian yang khusus dan sentiasa memerlukan ubat-ubatan, jadi bagaimana ingin memaksimakan kesihatan sekiranya musuh utama badan kita datangnya dari pemakanan kita sendiri? Gula sendiri terjana dari pelbagai jenis makanan, contohnya nasi apabila dimakan bertukar menjadi gula, buah-buahan yang dimakan juga turut bertukar menjadi gula, maka apabila kita menambah lagi perasa gula pasir ini dalam badan, maka bertambah-tambahlah kandungan gula dalam badan dan mengakibatkan simptom-simptom penyakit akibat gula berlebihan dalam badan!

Mari kita lihat pula kesan positif apabila mengamalkan gula sihat stevia

Keistimewaan gula sihat stevia



Gula sihat stevia adalah bertentangan seratus peratus dengan gula pasir, ianya tiada kandungan lemak, kalori, kanji atau pun kolestrol. Malah stevia bersifat alkali tinggi, anti bakteria, anti septic, mampu menyingkirkan toksin di dalam badan. Lebih dari sepatutnya, apa yang gula harus buat. Apa dia? Gula harusnya manis sahaja, tetapi dengan pengambilan gula stevia, anda mendapat faedah kesihatan yang lain. Ajaib bukan?

Di antara 10 faedah kesihatan yang dapat membantu pesakit LUPUS SLE ialah;

1. Gula stevia tidak akan tersimpan di dalam darah, ianya akan tersingkir dari tubuh badan kita
2. Tiada kanji atau karbohidrat
3. Dapat membekalkan tenaga (oksigen)
4. Mencuci darah/ usus & buah pinggang
5. Anti bakteria & anti septik pula dapat merawat masalah ruam/ekzema
6. Menguatkan tulang & membantu penyerapan kalsium dan supplement kepada tubuh badan
7. Mengelakkan demam berpanjangan
8. Dapat menaikkan darah merah (platlet)
9. Membantu mengurangkan sakit sendi / otot
10. Dapat membantu mengurangkan masalah rambut gugur


Saya sharekan temu bual wassap dengan Deno =) Weeee
My lovely Deno also creator for my blog, but soon design blog ni akan berubah lagi.. hehe








Kepada rakan-rakan yang mempunyai masalah lupus sle, mari bertukar ke gula sihat stevia
Jadikan alternatif gula sihat supaya anda kekal bertenaga, membantu meningkatkan kesihatan

In shaa Allah


Tuk sebarang keterangan lanjut
Hubungi saya Emme,
Wassap: 0189100852

Catat Ulasan

0 Ulasan